مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20412 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

من داراي روحيه ضعيف و عدم اعتماد به نفس ميباشم: لطفاً مرا راهنمايي كنيد.

با مطالعه نامه شما از احوال شما مطلع شديم. چند مشكل را مطرح فرمدهايد كه همه به يك جا بر ميگردد عدم تمركز حواس، ناتوانايي در برنامه ريزي، عدم اعتماد به نفس، نا اميدي و احساس يأس، فكرهاي پريشان، بي خوابي و پريشاني و غيره. همه اينها نتيجه يك مطلب است و آن اين كه شما خودتان را خيلي دست كم گرفتهايد و به اصطلاح خود را باختهايد در حالي كه شما خيلي از مزايا را دارا ميباشيد كه بعضي از جوانان دارا نميباشند، اولاً شما سيدّ هستيد فرزند پيامبر(ص) و زهرا(ع) اين بالاترين شرف و بزرگي براي شما است. بايد به خودتان افتخار كنيد.

ثانياً: فرزند شهيد هستيد اين هم مزيّت و برتري ديگري است كه شما داريد همان طور كه شهدا داراي افتخارند و فرنزدان شهدا نيز سربلند و با افتخاراند. با اين دو مزيّت و شرافت چه كم داريد كه اين قدر خود را باختهايد؟ شما به خود باور نداريد و تواناييهاي خود را ناديده ميگيريد شما يك مرد هستيد، نبايد احساس ضعف و سستي بكنيد. درست است كه تازه ازدواج كردهايد نبايد خودتان را آن قد شل و بي حال جلوه دهيد كه خداي ناكرده خانمتان احساس تفوّق و برتري بر شما بكند و شما احساس ضعف و ناتواني. نه! شما يك مرد هستيد، بايد با اراده خود هم خانم و هم فرزندان را انشاءاللَّه اداده كنيد. بحمدللَّه تعالي خانم خوبي هم داريد، هم با استعداد است و هم از خانواده مذهبي است، ولي غالب خانمها اين طور هستند كه چرب زبانتر از مردهايشان هستند و اگر احساس كنند كه مردشان كم رو و كم حرف است ديگر به اصطلاح بر او سوار ميشوند و حاكميت پيدا ميكنند، شما نبايد از خود ضعف و سستي نشان بدهيد به اصطلاح دست ه گل به آب بدهيد، بلكه با ارادهاي قوي و مردانه در مقابل مشكلات بايستيد و مانند كوه مقاوم باشيد و اصلاً فكر طلاق نكنيد، چون بسياري زنها همين طور هستند ميخواهند بر مردشان حاكم باشند اين روحيه زنها است اين مردها هستند كه نبايد خود را ببازند و تسليم شوند. شما بايد او را تحت اختيار خود بگيريد نه به اين معنا كه با او دعوا كنيد. نه! هرگز، بلكه با زبان خوش و با وعدههاي آن چناني، او را به خودتان جلب كنيد او اگر احساس كند كه شوهر زرنگي دارد خوشحال ميشود و احساس قدرت و اميدواري ميكند، ولي وقتي كه در شما ضعف و سستي ببيند او هم دچار ضعف ميشود و به زندگي نا اميد ميشود و پيش خود فكر ميكند و به خود ميگويد چرا من ازدواج كردم؟ چرا چنين شده، چرا چنان شد؟ و در نتيجه اين احساس دروني كم كم به صورت عقده بروز ميكند با شما به تندي برخورد ميكند احياناً دعوا و قُرقُر ميكند. از خودش و شوهرش و زندگي آينده احساس نااميدي دارد. ضعف روحيه در شما باعث ضعف روحي خانمتان ميشود و كم كم آثارش بروز ميكند. بنابراين، شما بايد مردانه احساس قدرت و توانايي بكنيد. به او وعدههاي بلند، مثلاً ميخواهيم در آينده به مشهد برويم، من دارم پول جمع ميكنم كه انشاءاللَّه به مكه برويم، خانه آن چناني ميخواهيم بسازيم. مادر من چقدر تو را دوست دارد من هم تو ر

ا دوست دارم، هر وقت به منزلشان ميرويد با دست پر برويد، مثلاً يك شاخه گل يا مقداري بستني يا شيريني. (اين تذكر را بدهم كه دروغ گفتن و وعدههاي آن چناني كه ذكر شد ولو دروغ باشد براي اميدوار كردن همسر اشكالي ندارد) همه مردها بايد زن هايشان را به نحوي نگه دارند اگر مرد كه وارد خانه ميشود روحيه ضعف و نا اميدي از خود بروز بدهد زن و بچهاش هم احساس ضعف ميكنند نا اميد ميشوند، ولي اگر مرد با روحيه باز و با برخوردي شاد و با وعدههاي آن چناني آنان را و روحيه آنان را بتواند سرحال و زنده نگه دارد، هنر است: اين مرد، مرد موفقي خواهد بود. مرد بايد مرد باشد مخصوصاً شما كه با آن مزيتها و شرافت هايي كه داريد. خود را بالاتر و بهتر بدانيد و احساس كمبود نكنيد. احياناً سؤال هايي را كه مشكل است پيش پاي خانمتان مطرح كنيد كه نتواند جواب بدهد و بعد به او بگوييد انشاءاللَّه با مطالعه بيشتر بتوانيد جواب سؤآلها را بدهيد و يا اگر برايتان چاي آورد يك نقطع ضعفي از او بگيريد. مثلاً بگوييد: مثل اين كه حال نداشتهاي كه خوب استكانها را بشويي.

البته مذكر باشيد اين مسائلي كه براي شما ميگوييم نبايد براي هميشه باشد، بلكه تا مدتي كه بتواند مشكل شما را حلّ كند. اين حرف كه گفته ميشود، مانند دارويي است كه دكتر براي مريض تجويز ميكند مسلماً داروها، قطعي است، نه هميشگي، مثلاً مرد نبايد هميشه اعتراض بكند، به خانمش پرخاش كند، بر او عيب بگيرد، لج بازي بكند، بلكه گاهي وقتها چنين اعمالي لازم است. اينها ترفندهاي زندگي است ما در روايات هم داريم كه مثلاً با زنتان مشورت بكنيد، امّا حتماً لزومي ندارد گوش به حرف او بدهيد. خلاصه مرد بايد زن را نگه داري كند، روحيه زنها با روحيه مردها فرق دارد هر مردي احتياج به درك روحيه زنش دارد؛ يعني اولاً بايد روحيه او را بشناسد و بعد بر اساس آن روحيه برنامه ريزي كند (چه وعده هايي بدهد؟ هر چند روز به ديدن او برود؟ چه چيزهايي برايش بخرد؟ چگونه با او حرف بزند كه نا اميدش نكند.)

در هر صورت شما اگر روحيه تان را از دست بدهيد همان طور كه ما از نامه شما حساس كرديم نخواهيد توانست بر مشكلات فائق بياييد و خداي نكرده فشار روحي و رواني شما را مريض خواهد كرد. خوب حواستان را جمع بكنيد از خود هيچ گونه ضعفي بروز ندهيد و هيچ احساس كمبود نكنيد، شما چند مزيّت داريد:

1- اين كه مرد هستيد.

2- سيّد هستيد.

3- فرزند شهيد هستيد، كه هيچ كدام را خانمتان ندارد. پس با عشق و علاقه به زندگي بچسبيد و نگذاريد روحيه خانمتان هم تضعيف بشود و اين شما هستيد كه ميتوانيد با دست خودتان و با راه كارهاي صحيح و منطقي داراي يك زندگي شرافتمندانه و با آبرو باشيد و همراه با خانمتان به يك زندگي خوبي دست بيابيد و يا خداي نكرده با شيوههاي غلط و روحيه يأس و نا اميدي و بروز آن، هم خودتان را مريض كنيد و هم زندگيتان راخراب كنيد. شما تمام فكرها و يأسها را زير پايتان له كنيد و نگذاريد افكار آن چناني به شما روي بياورد و شما را تحت فشار قرار دهد. بر خورتان مسلّط باشيد نه اين كه افكار و هيجانات بر شما مسلط بشود.

از شما برادر بزرگوار متشكريم. انشاءاللَّه راه كارها مفيد باشد و در نامه بعدي بشارت پيروزي بر يأس و نااميدي را از شما دريافت كنيم به اميد آن روز. از دعا و نماز غافل نباشيد و از خدا ياري و كمك بگيريد و ما هم دعاگوي شما هستيم. در ضمن دو جزه خدمت شما براي مطالعه ارسال ميشود.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.